2011. április 24., vasárnap

Töltike


Húsvét második napján a hagyományos menü Erdélyben a töltött káposzta. Nos, erről az ételről sok szép emlékem van. Elsősorban azokról, amiket mások főztek, gyerekkoromban édesanyám meg a rokonság. A már annyit emlegetett szülőfalumban íratlan törvény volt, hogy szombat este a rendes családokban töltött káposztát főznek. A szegényeknek nem mindig telt húsra így elméletileg bármi belekerülhetett a töltelékbe. Na jó, nem bármi, csak olyasmi, ami belepasszolt: apróra vágott szalonna, kukoricakása meg ilyenek. Ha ebbe belegondolunk, nem volt két ház, ahol egyforma töltött káposzta rotyogott volna a fazékban, sőt sok helyen a káposztát is nagylelkűen elhagyták néha és szőlőlevelekkel helyettesítették. Nos kérem szépen az egyik szupermarketben (úgy járok ezekbe boltokba, mint szegény nagyanyám a kiskertbe meg a kamrába, azzal a kivétellel, hogy Ő tudta előre mit fog ott találni) ecetben tartósított szőlőleveleket találtam töltike készítésére. A töltike Szamosardóban, a szülőfalumban az olyan töltött cucc, amit nem káposztába töltöttek.
Azt találtam ki, hogy gombás-húsos tölteléket készítek.
Fele hús-fele gomba arányban. A férjem erre azt mondta, hogy vigyázzak nehogy új járjak a cuccal, mint a viccben, ami a disznó - csiga pástétomról szól, ami úgy készül, hogy kell bele egy disznó meg egy csiga.
Na végül nem jártam úgy.
1. Beáztattam a római tálat. Rájöttem ugyanis, hogy az ilyesfajta zöldséges ételekhez nagyon jó, mert az étel szépen párolódik benne, hamar és jól.
2. Megtisztítottam a csiperkét, úgy negyed kilónyit, majd megdaráltam.
3. A darált gombát összegyúrtam negyed kiló darált hússal, marha - disznó keverék volt.
4. Ízesítettem: só, bors, fokhagymás fűszerkeverék. Ezt mióta megláttam előszeretettel használom, ahogy a többi fűszerkeveréket is.
5. Hozzáadtam a masszához 1o dkg megmosott, lecsepegtetett rizskását és jól összegyúrtam
6. Beletöltöttem a szőlőlevelekbe, a töltelékeket a római tálba helyeztem, hogy ne unatkozzanak raktam melléjük két sonkadarabot, töltöttem rá egy kis vizet.
7. A tálat a sütőbe tettem és begyújtottam alája. Nagyon fontos, hogy a római tálat soha nem tesszük előmelegített sütőbe. Egy régebbi bejegyzésemben látható a római töltött káposzta fazekam, az is szerelem volt első látásra Szovátán. A sütőt maximális hófokra állítottam, a teljes felmelegedéstől számítva még harminc percig sütöttem. A szőlőlevél egy kicsit nehezebben puhul meg mint a káposzta.
Az eredmény a képen látható.

1 megjegyzés:

  Karfiolpizza, az egészséges kényeztetés A karfiol nagyon sookoldalú alapanyag és bár mindannyiunk kedvence a rántott karfiol, azon túl i...